Spelregelvraag - april 2017

Het is een tijdje geleden maar er staat weer een nieuwe spelregelvraag online.  Het antwoord op de vorige vraag moest zijn B:

Een aanvaller gaat met de bal aan de voet alleen op het doel af. Net binnen het strafschopgebied probeert de uitgekomen keeper de bal met de handen voor zijn voeten weg te tikken. Dit mislukt. Hij raakt de bal niet maar wel de doorgebroken speler die ten val komt. Wat beslist de scheidsrechter?

a.     Strafschop + rode kaart

b.     Strafschop + gele kaart

c.      Directe vrije trap + rode kaart

d.     Directe vrije trap + gele kaart

Een voetballende overtreding waar dus geel voor staat vorig seizoen was dit nog rood geweest maar door de spelregelwijziging met betrekking tot triple punishment nu dus geel let wel bij een opzettelijke hansbal, duwen, vasthouden of een tackle zonder intentie om de bal te spelen, volgt nog steeds een rode kaart. Onopzettelijk hands en een mislukte tackle waarbij de intentie overduidelijk het spelen van de bal is, mag nu door scheidsrechters worden afgedaan met een gele kaart.

Dan nu de vraag voor april:

De bal wordt door de aftrappende speler teruggespeeld op de keeper. Deze let niet op, schrikt, en de bal gaat via zijn handen in het doel. Wat is de juiste spelhervatting?

a.     Hoekschop

b.     Aftrap na geldig doelpunt

c.      Indirecte vrije trap

d.     Aftrap overnemen.

Deel via de social media